توسعه بازی شوتر تاکتیکی Six Days in Fallujah در سال 2005 آغاز شد. این بازی که بر اساس جنگ عراق ساخته شده است، تاریخچه جنجالبرانگیزی دارد. بازی شش روز در فلوجه قرار است 22 ژوئن (اول تیرماه) از حالت دسترسی اولیه خارج شود و نسخه کامل آن از طریق استیم در دسترس قرار گیرد.
بازی Six Days in Fallujah قرار بود توسط شرکت کونامی منتشر شود. اما این کمپانی ژاپنی در سال 2009 به دلیل مسائل سیاسی قرارداد همکاری را لغو کرد. بازی کالاف دیوتی نیز آن زمان به دلیل تبدیل ماجراجوییهای نظامی ابرقدرتها به سرگرمی بهشدت موردانتقاد قرار گرفت. همین باعث شد تا اکتیویژن از پرداختن به اتفاقات تاریخی واقعی دوری کند و داستانهای خیالی با شخصیتهای غیرواقعی بسازد. اما بازی شش روز در فلوجه برعکس کالاف دیوتی به وقایع حمله نظامی آمریکا به عراق میپردازد و روز اول تیرماه قابل دانلود خواهد بود.
استودیو Atomic Games بهعنوان سازنده بازی در هنگام معرفی گفت که این اثر بهنوعی یک مستند جنگی است: «گیم برای ما اسباب سرگرمی نیست. اگر نحوه بازنمایی مشکلات پیچیده هر عصر در قطعات موسیقی و فیلم و سریالهای تلویزیونی را ببینید، خواهید دید که تکرار این کار با ویدیوگیم منطقی است.» این گفته توسط پیتر تامت، مدیر استودیو در سال 2009 و در طی مصاحبهای با والاستریت ژورنال بیان شد. اما بیانیه کونامی نشان داد که بازی Six Days in Fallujah هیچ پیام سیاسی ندارد و اثری است سرگرمکننده است.
انتشار بازی Six Days in Fallujah
کونامی در واکنش به صحبتهای توسعهدهنده گفته بود: «ما نمیخواهیم برداشت اجتماعی ارائه دهیم. ما مدافع هیچگونه جنگی نیستیم و سعی نمیکنیم احساس ناخوشایندی به مردم بدهیم. ما تنها میخواهیم یک تجربه سرگرمکننده گیرا ارائه دهیم. این تنها یک بازی است.» بازیکنان با این صحبتها قانع نشدند و بسیاری گفتند که این بازی قرار است بهعنوان پروپاگاندای ایالاتمتحده عمل کند. در نهایت کونامی دست از حمایت کشید و توسعهدهنده را رها کرد. این پروژه در سال 2021 به طرز عجیبی ظاهر شد و استودیو جدید Highwire Games توسعه آن را ادامه داد.
توسعهدهنده جدید میگوید که بازی شش روز در فلوجه یک شوتر تاکتیکی اولشخص بر اساس داستان سربازهای نیروی دریایی و ارتش و غیرنظامیها در طی یکی از سختترین جنگهای مدرن است. بازیکنان یک تیم از سربازها را وارد منطقه جنگی شهری میکنند. این بازی شامل مراحل گروهی چهارنفره است و قرار است مراحل بیشتری به آن اضافه شود. وقایع داستان بر اساس جنگ دوم فلوجه ساخته شدهاند و وقایع خونین این جنگ از نقطهنظر طرفین روایت میشود.
- چرا ناشران بازی از نمایش آشکار سیاست در صنعت گیم هراس دارند؟
سازنده از تجربه جنگی بیش از صد سرباز آمریکایی و همچنین 28 عراقی استفاده کرده است. گفتنی است ارتش ایالاتمتحده آمریکا در جنگ دوم فلوجه از بمب فسفر سفید و بمبهای ناپالم علیه سربازها و غیرنظامیها استفاده کرد و عملاً قانونیت جنگ عراق زیر سؤال رفت. جنگی که به دلیل کشف احتمالی سلاحهای کشتارجمعی آغاز شده بود. باید منتظر روز اول تیرماه ماند و دید که بازی Six Days in Fallujah به چه وقایعی میپردازد.
منبع: PCGAMER