طبق گزارشهای منتشر شده، روند ساخت بازی Redfall (ردفال) آنقدری بد بوده که اعضای استودیو Arkane Austin امیدوار بودند تولید آن توسط شرکت مایکروسافت متوقف شود. مدیریت نامناسب، مشکلات مربوط به کارکنان و روند ناامید کننده ساخت بازی از جمله دلایل این موضوع بودهاند.
بازی Redfall که به تازگی در دسترس قرار گرفته و با عملکرد بد خود به یک لکه ننگ در پرونده درخشان استودیو Arkane تبدیل شده، حتی قبل از عرضه هم یک شکست بالقوه برای سازندگان به شمار میرفته است. طبق گزارشهای منتشر شده تیم سازنده آنقدری از روند ساخت ردفال پشیمان بوده که اعضای آن امیدوار بودند با لغو این پروژه روبرو شوند. در واقع پس از پیوستن شرکت Bethesda به شرکت Microsoft، تمام نگاههای استودیو Arkane به سمت ردموندیها بوده تا آنها ساخت بازی را متوقف کرده و از یک شکست بزرگ جلوگیری کنند. اما خب این اتفاق رخ نداد تا بازی Redfall منتشر شود و لقب یک شکست تمام عیار را به دوش بکشد.
- بهترین بازی های شوتر ایکس باکس وان
وبسایت Bloomberg طی یک مصاحبه به سراغ افراد ناشناسی رفته است که ظاهر در روند توسعه بازی Redfall نقش داشتهاند. طبق گفتههای این افراد ناشناس، پروژه ساخت بازی از همان ابتدا با مشکلات مختلفی روبرو بوده که از جمله آنها میتوانیم به دیدگاه اشتباه و معضلات مربوط به کارمندان اشاره کنیم. هنگامی که قرارداد میان بتسدا و مایکروسافت در سال 2020 تصویب شد، چیزی حدود دو سال از شروع ساخت بازی ردفال گذشته بود. اما با وجود گذر زمان شرایط اصلاح نشده بود؛ به گونهای که اعضای استودیو Arkane ترجیح میدادند این پروژه لغو شود یا حداقل تغییرات عمدهای در آن به وجود آید.
البته که در میان همه این ناامیدیها، بعضی از افراد دوست داشتند به جای لغو پروژه حداقل تغییرات بزرگی در آن شکل گیرد. یکی از این تغییرات که سازندگان خواستار آن بودند، تبدیل بازی Redfall به یک ویدیو گیم تک نفره بود که با مخالفت شرکت Zenimax (شرکت مادر بتسدا) روبرو شد. به عبارتی دیگر شرکت Zenimax اعتقاد داشت که بازی مورد بحث باید یک اثر مولتی پلیر باشد و در ادامه این طرز تفکر را به استودیو Arkane Austin غالب کرد. اما این طرز تفکر غالب شده اشتباه بود و ردفال هیچ وقت نتوانست به عنوان یک ویدیو گیم Multiplayer تحسین برانگیز ظاهر شود.
سازندگان خواستار لغو یا ریبوت بازی Redfall بودهاند
اما این پایان مشکلات نبود و تیم سازنده اعتراضهای خود را به سطح جدیدی رساند. هنگامی که بعضی از کارمندان استودیو آرکین متوجه شدند که خبری از آزادی عمل نیست و آنها نمیتوانند به کاری که در آن تخصص دارند بپردازند (که تخصصشان به ساخت بازیهای داستانی و تک نفره مانند Dishonored 2 و Prey مربوط میشد)، به طور کلی همه چیز را رها کردند. طبق گفتههای وبسایت بلومبرگ، در زمانی که ساخت بازی Redfall به پایان رسیده بود حدود 70 درصد از کارکنان استودیو سازنده از تیم جدا شده و مسیر خاص خود را در پیش گرفتند.
در ادامه و هنگامی که استودیو آرکین تصمیم گرفت کارکنان جدیدی را برای پروژه خود استخدام کند به بن بست خورد؛ چرا که داوطلبها همگی عاشق ساخت بازیهای تک نفره بودند و این طرز فکر زیاد با اولویتهای شرکت مبدا سازگار نبود. در نهایت مشکلات مربوط به کارمندان در حدی بحرانی شد که ظاهرا تعداد سازندگان بازی Redfall از 100 نفر هم کمتر شد.
- بهترین بازی های اردیبهشت 1402 که باید دانلود کنید
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، ظاهرا مدیریت پروژه مورد بحث ایرادات دیگری هم داشته است. با توجه به گفتههای افراد ناشناس که به آنها اشاره کردیم، اعضای تیم سازنده همواره میان سیاستهای ساخت یک بازی تک نفره و یک ویدیو گیم چندنفره سردرگم بودهاند و در نهایت به نتیجه مشخصی نرسیدند. انگار سران شرکت Zenimax یک روز از آنها اثری شبیه به Borderlands میخواستند و در روزی دیگر، دوست داشتند که ردفال به ویدیو گیمی شبیه به Far Cry تبدیل شود.
به هر حال بازی Redfall منتشر شد و هم از طرف منتقدین و هم از طرف گیمرها واکنشهای بدی دریافت کرد. در ادامه فیل اسپنسر مسئولیت کامل این شکست را قبول کرد و گفت که خود او هم از نتیجه نهایی ناراحت شده است. اما طبق گفتههای خود فیل اسپنسر دردناکترین قسمت کار ناامید کردن جامعه کاربری ایکس باکس و از دست دادن اعتماد آنها است. از دست دادن اعتماد گیمرها درست پیش از عرضه بازیهای بزرگی مانند Starfield میتواند حسابی برای مایکروسافت و برند ایکس باکس گران تمام شود.
منبع: IGN