بر کسی پوشیده نیست که چرا در سالهای اخیر تعداد بازیهای لایو سرویس بیشتر از هر زمان دیگری هستند. طبعا با طولانی شدن عمر یک بازی ویدئویی تحت عنوان سرویس محور، درآمدزایی آن هم بیشتر از عناوین تک نفره با عمر کوتاه خواهد بود. با این که در این بازار، نمونههای موفق بسیاری داشتهایم، اما در این آیتم قصد داریم تا ده شکست بزرگ بازیهای لایو سرویس را با هم بررسی کنیم. آثاری که معمولا با هزینههای هنگفت توسعه پیدا کردند اما نتوانستند در بازار رقابتی بازیهای لایو سرویس حرفی برای گفتن داشته باشند و به سرعت شکست خوردند.
آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
-
LawBreakers
باید LawBreakers را تلاش جالب کلیف بی خالق سری Gears of War برای پدید آوردن یک شوتر قهرمانمحور رقابتی در جایگاه یک IP جدید دانست. اثری که میتوان برخی ایدههای مشابهی از آن را در Overwatch ریشهیابی کرد، اما به هیچ وجه نمیتوان به آن انگ کپی برداری زد. ایدههای فوقالعادهای در گیمپلی LawBreakers وجود داشت، که برخی از منتقدین این بازی را شروع کننده مینی رنسانس ژانر شوتر لقب دادند. اما به دلیل بازاریابی ضعیف و شاید عواملی که هیچ وقت به طور قطع کشف نشدند، بازی LawBreakers نتوانست عشقی که لایق آن بود را از سمت گیمرها دریافت کند. البته همچنان این بازی طرفداران سرسخت خود را دارد با اینکه سرورهای آن مدتهاست خاموش شده است.
-
Battleborn
عرضه یک شوتر آنلاین توسط Gearbox Software که قبلا تجربه بسیاری موفقی را با سری Borderlands داشت بسیار هیجان انگیز به نظر میرسید. این بازی MOBA که تحت عنوان Battleborn عرضه شد دارای المانهای جذاب گیمپلی، قهرمانهای متفاوت و قالب چندنفره جالبی بود، اما انتشار آن در زمان نامناسبی صورت گرفت. در حقیقت این بازی زمانی نزدیک به عرضه Overwatch بلیزارد عرضه شد. یک شوتر قهرمان محور دیگر که صنعت بازی را در طوفان خود گرفتار و همه توجه مخاطب این ژانر را به خود معطوف کرد. شاید با بهروزرسانی و توجه بیشتر ممکن بود تا Battleborn به یک اثر فوقالعاده تبدیل شود، اما مهاجرت دست جمعی بازیکنان به اورواچ، سازنده را از این امر ناامید کرد. تنها 2 ماه پس از عرضه، تعداد بازیکنان همزمان به کمتر از هزار نفر رسید و این موضوع نقطه آغازی برای یک پایان تراژدیک بود. این بازی در سال 2017 تنها کمی بیش از یک سال از عرضه آن به اثری رایگان تبدیل شد، اما F2P شدن هم کمکی به جذب بازیکنان بیشتر نکرد و دو سال آینده را Battleborn شاهد مرگی تدریجی بود. این بازی سال 2019 از فروشگاهها حذف شد، خریدهای درون بازی 2020 متوقف شدند و سال 2021 سرورهای آن برای همیشه خاموش شد.
-
Paragon
عنوان Paragon که توسط Epic Games ساخته شد، یک سال زودتر از Fortnite: Battle Royal به انتشار رسید. یک اثر در ژانر MOBA که به صورت رایگان عرضه شد و بازیکنان را در دو تیم 5 نفره در مقابل هم قرار میداد. هر بازیکن میتوانست تا قهرمان و مجموعهای از سلاحها و مهارتهای خود را انتخاب کند. نکته جالب در مورد Paragon اما اینجاست که این اثر هرگز به انتشار کامل نرسید و سرورهای آن پس از مدت دو سال که بازی در فاز بتا بود، خاموش شدند. طبیعی بود که با وجود رغیب قدرتمندی چون Overwatch در این ژانر جای مانور زیادی برای اپیک گیمز وجود نداشته باشد و صد البته موفقیتهای روز افزون فورتنایت، این استودیو را بر آن داشت تا تمام تمرکز خود را معطوف به فرزند کوچکتر خود کند. تمام هزینههایی که بازیکنان در Paragon پرداخت کرده بودند بازپرداخت شد و حتی Assetهای بازی نیز که حدود 17 میلیون دلار ارزش داشتند به صورت رایگان در مارکتپلیس آنریل انجین قرار گرفتند!
-
Hyper Scape
تلاش یوبیسافت به عنوان یکی از بزرگترین ناشران صنعت بازی ویدئویی برای سوار شدن بر قطار تبلیغاتی بتل رویال، بازی Hyper Scape بود. یک شوتر رایگان بتل رویال با جنگهای شهری، مکانیکهای حرکت سریع و روان و در ترکیب با ویژگیهای منحصر به فردی که به طور خاص قشر استریمر را هدف قرار داده بود. با اینکه ذاتا هیچ مشکل بزرگی با گیمپلی و دیگر ابعاد بازی وجود نداشت، اما Hyper Scape نتوانست تا موفقیتهای اولیه را در دراز مدت تکرار کند و بازیکنان را در سرورهای بازی نگه دارد.
-
Foamstars
تلاش برای ترکیب مکانیکهای Splatoon با ایدههای جدید سازنده، اسکوئر انیکس را بر این داشت تا یک بازی آنلاین را تحت نام Foamstars عرضه کند. فقدان محتوای جذاب و مکانیکهای بد پیشرفت، دلیل کافی برای عدم حضور دراز مدت بازیکنان در سرورهای بازی بودند. در حالی که تنها مدت کوتاهی از انتشار بازی میگذرد، Foamstars خیلی زود در سیر نزولی قرار گرفته و آینده روشنی برای آن پیش بینی نمیشود.
-
Babylon’s Fall
یکی از جدیدترین بازیهای سرویس محور شکست خورده را باید Babylon’s Fall دانست. توسعه یافته توسط پلاتینیوم گیمز یکی از بهترین استودیوهای جهان که سالها قبل توسط هیدئو کوجیما به عنوان بهترین اکشنساز جهان معرفی شد، شکه کننده بود. تجربهای که نشان داد ساخت بازی لایو سرویس با یک بازی تکنفره تفاوتهای بسیاری دارد. این بازی دارای گیمپلی چندنفره مشترک بود و به بازیکنان اجازه میداد تا از یک برج عظیم به نام Ziggurat بالا بروند. با این حال، به طور کلی نقدهای منفی دریافت کرد و یک شکست تجاری بود که منجر به خاموش شدن سرورهای بازی توسط ناشر اسکوئر انیکس در 27 فوریه 2023 شد. دلیل این شکست را میتوان در چالشهای خستهکننده و تکراری، جلوههای بصری نامناسب و کمبود محتوا جست و جو کرد.
-
Anthem
شاید Anthem کوتاهترین عمر را بین بازیهای سرویس محور آنلاین نداشته باشد، اما قطعا یکی از ناامیدکنندهترین آنهاست. توسعه یافته توسط استودیوی محبوب Bioware و منتشر شده توسط EA که هر دو سابقه خوبی در عرضه بازیهای باکیفیت دارند، باعث شد تا Anthem بیش از پیش همه را ناامید کند. تا پیش از ساخت این بازی استودیوی Bioware که برای خلق نقش آفرینیهای تکنفره داستان محور چون Dragon Age و Mass Effect شناخته میشد، تصمیم گرفت تا اثری شوتر آنلاین کوآپ را روانه بازار کند. ماموریتهای به شدت تکراری، جهان بیروح، روایت نه چندان مناسب و صفحات لودینگ طولانی مدت موجب شد تا نه تنها Anthem با شکست روبرو شود بلکه جامعه مخاطبان هم اعتماد خود را تا حد زیادی نسبت به استودیوی Bioware از دست بدهند.
-
Suicide Squad: Kill the Justice League
زمانی که راکستدی Suicide Squad: Kill the Justice League را معرفی کرد، یک تکامل طبیعی از ایدههای بتمن آرکام در عنوانی سرویس محور چندان بد به نظر نمیرسید. چه بسا بازی به عنوان ضدقهرمان در یک تیم برای بسیاری هیجانانگیز بود. اما پس از توسعه 8 ساله، Suicide Squad با گیمپلی بدون خلاقیت و ماموریتهای به شدت تکراری عرضه شد و روایت ناامیدکننده داستان نیز میخ آخر را بر تابوت آن کوبید. طرفداران تنها چند هفته پس از انتشار بازی، علاقه خود را به این اثر از دست دادند تا شکست بزرگی در کارنامه راکستدی نقش ببندد.
-
Marvel’s Avengers
یک بازی لایو سرویس که به شما اجازه میدهد تا در نقش برخی از محبوبترین ابرقهرمانهای تاریخ بازی کنید، فرمول جذابی برای موفقیت به نظر میرسد. ایده جذابی که استودیوی کریستال داینامیکز که اخیرا برای ریبوت سری توم ریدر شناخته میشد را بر آن داشت تا Marvel’s Avengers را روانه بازار کند. اما فقدان بخش پایانی جذاب، مکانیکهای پیشروی ناامید کننده و مشکلات تکنیکی زمان عرضه باعث شد تا این اثر با یک شکست بزرگ روبرو شود. حتی محتویات پس از عرضه نیز نتوانست این بازی را نجات دهد زیرا بسیاری از مشکلات Marvel’s Avengers اساسیتر از آن بودند که بتوان با آپدیت و DLC آنها را حل کرد.
-
Radical Heights
بازی Radical Heights آن قدر شکست بزرگی بود که استودیوی Boss Key Productions را به تعطیلی کامل کشاند! زمانی که دنیای ویدئو گیم در قبضه پابجی و فورتنایت بود، این استودیو تصمیم گرفت تا بر موج بتل رویال سوار شده و عنوانی متفاوت در این ژانر را روانه بازار کند. اما انتشار بازی پس از تنها 5 ماه توسعه و با برچسب X-TREME Early Access نگرانیهای بسیاری را ایجاد کرد که در ادامه مشخص شدند، آن قدرها هم بیجا نبوده است. ایده این بود که به کامیونیتی بازی اجازه داده شود تا در دسترسی بسیار زود هنگام این اثر را تجربه کرده و به شکل دهی و انتشار کامل آن کمک کند. اما ضعفهای پرتعداد بازی باعث شد تا کمی بیشتر از یک ماه پس از انتشار در آوریل 2018 استودیو تعطیل شده و بازی نیز متعاقبا رها شود.
برچسب هامقاله اصلی